«Органи місцевого самоврядування та лідери громад України принесли своїм громадянам більше, ніж просто кращі послуги - вони фактично дали їм другу армію, прагнучи захистити свою свободу і свою країну. Вони також тримають ключ до післявоєнного відновлення».
Про це у свій статті для Financial Times написав Ламії Камаль-Чауї, директор Центру підприємництва, малих і середніх підприємств, регіонів і міст ОЕСР.
Автор пише, що нещодавній звіт ОЕСР показує - нові органи місцевого самоврядування в Україні, які отримали повноваження, стали ключовими гравцями у боротьбі з війною.
«По-перше, вони використали навички, структури та інфраструктуру, створені в результаті реформ, для нових цілей. Наприклад, центр надання адміністративних послуг в Одеській області створив кол-центр для надання громадянам інформації про те, де знайти їжу, притулок і медичну допомогу. По-друге, українські муніципалітети продовжили надавати життєво важливі послуги, незважаючи на надзвичайний тиск. І, по-третє, вони зміцнили зв'язки з населенням та здатність мобілізувати людей до опору російському окупанту».
Ламії Камаль-Чауї наголошує в статті, що органи місцевого самоврядування повинні мати місце за столом переговорів у національних органах планування - наприклад, через представництво в Національній раді з питань відновлення. На думку автора, їм також має бути надана провідна роль у розробці та впровадженні проектів реконструкції, підкріплених достатнім фінансуванням.
«Однак Україні потрібно буде зміцнити і відновити органи місцевого самоврядування, перш ніж вони зможуть відновити зруйновані міста і селища країни. Вторгнення завдало важкого удару по місцевому потенціалу: серпневі дані Національного агентства України з питань державної служби свідчать, що війна вже змусила понад 6 500 державних службовців або залишити країну, або приєднатися до сил оборони. Саме зараз, коли вони потрібні найбільше, навичок не вистачатиме. Щоб заповнити ці прогалини, необхідно зробити значні інвестиції в навчання регіональних і муніципальних державних службовців з питань оцінки проектів, закупівель, управління інвестиціями та прозорості. Розвиток такого досвіду буде особливо важливим у малих містах та сільських громадах, де обмеженість потенціалу може підірвати їхню здатність подавати заявки на фінансування від національного уряду та міжнародних донорів».
На думку автора, одним із способів подолання прогалин у спроможності може стати програма «навчання тренерів».
«Це дозволить підтримати кваліфіковану мережу муніципальних тренерів, які зможуть «підвищити кваліфікацію» місцевих чиновників для реалізації інфраструктурних проектів. Місцевому самоврядуванню в Україні також необхідно розробити системи, що запобігатимуть корупції. Ці меседжі пролунали голосно і чітко, коли світові лідери зібралися в червні в Лондоні на Конференцію з питань відновлення України. Учасники підкреслили, що залучення субнаціональних органів влади до прийняття рішень щодо реконструкції сприятиме відновленню, а також просуванню країни до членства в ЄС та ОЕСР».
13 грудня 2025
Межа у 300 операцій: як формальний критерій може знищити хірургію в малих громадах
Межа у 300 операцій: як формальний критерій...
Поки країна зосереджена на викликах війни — у сфері охорони здоров’я ухвалюються рішення, наслідки яких можуть стати...
13 грудня 2025
Уряд затвердив оновлені підходи до реалізації...
Кабінет Міністрів України ухвалив документ «Особливості реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування та...
12 грудня 2025
Французький досвід для українських громад:...
Члени Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального...
12 грудня 2025
Коли знання запускають участь: як Здолбунівська...
Авторки: Тетяна Лукеря, Олександра Койдель – Центр демократичної стійкості (Київська школа економіки) Частина...