В рамках виконання індикатору 9.2 Плану України у межах програми Ukraine Facility 13 червня в Міністерстві розвитку громад та територій України відбулася презентація дослідження «Громада як юридична особа публічного права». У дослідженні розкриваються підстави, наслідки закріплення за громадами цього статусу, а також пропозиції щодо законодавчих змін для імплементації такого рішення.
Дослідження проведене командою українських науковців, до якої увійшли Олена Бориславська, Анатолій Заєць, Олег Ільницький, Василь Куйбіда, Роман Майданик, об’єднаних Центром політико-правових реформ та за підтримки програми «U-LEAD з Європою».
Заступник Міністра розвитку громад та територій Олексій Рябикін зазначив, що це питання давно назрівало, адже в українській системі публічного управління територіальна громада — хоч і визначена Конституцією, — де-факто не має чіткого правового суб’єктного статусу концентруючись на фізичних особах — жителях. У Європі громада (муніципалітет) — це самостійний учасник правовідносин, зі своєю волею, майном, правом представляти себе, що розкривається в трьох вимірах: жителі, система управління, територія. В Україні ж юридичним суб’єктом виступає місцева рада. Громада — радше населення, і потім — територія. Це — спадок радянської моделі, в якій «народ» був декларацією, а не реальним носієм влади.
«Питання надання громадам статусу юридичної особи потребує часу. Але вже сьогодні можемо окреслити напрям і закласти основу для системних змін. Ми зробили перший крок — дослідження дало аналітичну базу. Тепер необхідно сформувати спільне бачення й визначити дорожню карту для подальшої реалізації», — сказав Олексій Рябикін.

Саме тому надання громадам статусу юридичних осіб, за його словами, є не лише правовою технікою — а глибоким цивілізаційним вибором.
Олексій Рябикін також зауважив, що дискусія про юридичний статус громад потребує виваженого підходу, широкого фахового обговорення та поетапного впровадження. За його словами, формування чіткої стратегії й реалістичного плану дій дозволить рухатися до системних змін у середньостроковій перспективі.
«Реалізація цієї ініціативи дозволить не лише виконати євроінтеграційні зобов’язання України в межах Ukraine Facility, а й закласти основи нової філософії публічного управління — коли громада діє як повноцінний суб’єкт влади», — додав заступник Міністра.
Експерти представили результати дворічної дослідницької роботи, до якої долучилися фахівці з права, економіки, фінансів та державного управління. Автори дослідження напрацювали повний пакет законодавчих змін: від проєкту закону про місцеве самоврядування в громадах до змін у бюджетному та податковому законодавстві. Запропоновано ряд підходів, зокрема гнучку модель, яка може бути реалізована без внесення змін до Конституції — з урахуванням чинного правового режиму воєнного стану та конституційного статусу громад.
За словами експертів, надання громадам статусу юридичної особи — це не лише крок до посилення спроможності та прозорості, а й важливий етап у подоланні радянського спадку у системі місцевого самоврядування та її адаптації до європейських стандартів.
Приєднані зображення:
Теги:
Олексій Рябикін законодавче забезпечення
Джерело:
Міністерство розвитку громад та територій України
13 грудня 2025
Межа у 300 операцій: як формальний критерій може знищити хірургію в малих громадах
Межа у 300 операцій: як формальний критерій...
Поки країна зосереджена на викликах війни — у сфері охорони здоров’я ухвалюються рішення, наслідки яких можуть стати...
13 грудня 2025
Уряд затвердив оновлені підходи до реалізації...
Кабінет Міністрів України ухвалив документ «Особливості реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування та...
12 грудня 2025
Французький досвід для українських громад:...
Члени Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального...
12 грудня 2025
Коли знання запускають участь: як Здолбунівська...
Авторки: Тетяна Лукеря, Олександра Койдель – Центр демократичної стійкості (Київська школа економіки) Частина...