Інженер-консультант в будівництві: роз'яснення для ОМС, що важливо знати при відновленні громад

На тлі відновлення інфраструктури громад дедалі частіше постає питання: хто і як може професійно допомогти місцевій владі ефективно керувати складними будівельними проєктами? Один із ключових інструментів для цього — залучення інженера-консультанта. Оприлюднені офіційні роз'яснення від провідних юридичних інституцій України дають чіткі відповіді на запитання про його роль, права та обов’язки.


Два нових авторитетних документи розкривають цю тему:

  1. Науково-правовий висновок від Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого.
  2. Науково-правова експертиза від Інституту держави і права імені В.М. Корецького НАН України.

Обидва дослідження були підготовлені на запит Громадської спілки «Міждержавна гільдія інженерів консультантів». Документи підтверджують, що інженер-консультант може стати стратегічним партнером громади у забезпеченні якості, контролю та ефективного використання коштів під час відбудови. Розглянемо основні положення, корисні для ОМС.

Хто такий інженер-консультант і чи обов’язковий він для громади?

Згідно з аналізом Інституту держави і права, посилаючись на Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності», інженер-консультант — це фахівець або компанія, яка кваліфікацію підтвердила через акредитовану сертифікацію і яка здійснює управління проєктом та організаційно-консультаційний супровід.

Згідно з висновком Національного юридичного університету, залучення інженера-консультанта є правом, а не обов’язком замовника, тобто громади (п. 2 аналітичної частини). Рішення приймається самостійно, виходячи зі складності проєкту, наявності власних ресурсів та досвіду.

Винятки, коли це обов’язково:

  • Національний юридичний університет зазначає (с. 11), що укладення договору може бути обов’язковим у процесі державного стимулювання створення індустріальних парків (Постанова КМУ № 644).
  • Інститут держави і права також підтверджує (с. 21), що для проєктів державного значення у дорожньому будівництві (згідно з Постановою КМУ № 1065) участь інженера-консультанта може бути передбачена як обов’язкова.

Що конкретно робить інженер-консультант і чи впливає він на вартість?

Обидва інститути одностайні: функції інженера-консультанта мають виключно організаційно-консультаційний характер.

Національний юридичний університет детально описує (с. 12-14), що інженер-консультант забезпечує супровід робіт, але його функції не включають визначення вартості будівництва на будь-якому етапі. Він може готувати попередні орієнтовні розрахунки, але вони мають лише інформаційно-довідковий характер і не замінюють кошторисну документацію.

Інститут держави і права підкреслює (с. 22-24), що розрахунки вартості, розробка кошторисів — це компетенція проектувальників, кошторисних організацій або підрядників. Функції інженера-консультанта — це координація, контроль, консультування, але не встановлення цін.

Скільки коштує робота інженера-консультанта і чи це відповідає нормам ЄС?

У частині методики — так, у частині розміру оплати — ні.
Обидва документи констатують, що в Україні для бюджетних проєктів вартість послуг визначається як відсоток від вартості будівництва, що є загальноприйнятою світовою практикою.

Однак Національний юридичний університет наводить порівняльні дані (с. 9-10): в Україні це близько 2-3%, тоді як у країнах ЄС середній показник становить 5,94%, доходячи в Італії до 7,03%. Інститут держави і права також зазначає (с. 17, 19-20), що український рівень оплати значно нижчий.

Важливе право для громад: якщо проєкт реалізується без залучення бюджетних коштів, вартість послуг інженера-консультанта визначається за домовленістю сторін і не обмежується відсотковим нормативом.

Чи є зв'язок між попередніми розрахунками консультанта і кінцевою ціною проєкту?

Ні, такого причинно-наслідкового зв’язку немає. Це один з найважливіших висновків обох експертиз.

Національний юридичний університет детально аргументує (с. 15-18), що кошторисна вартість, договірна ціна та вартість виконаних робіт визначаються іншими суб’єктами (підрядником, проектувальником) на інших підставах (чинні нормативи, поточні ринкові ціни) та іншим способом. Попередній розрахунок інженера-консультанта не є для них обов’язковою умовою.

Інститут держави і права підсумовує (с. 25-27), що між орієнтовним розрахунком і подальшими вартісними показниками відсутній юридично значущий причинний зв’язок. Рішення інших учасників будівництва базуються на законі та договорі, а не на аналітичних документах консультанта.

Висновки та поради для ОМС:

  1. Інженер-консультант — це ваш професійний помічник з управління проєктом, а не виконавець робіт чи кошторисник. Його головна цінність — в координації, контролі якості та мінімізації ризиків.
  2. Залучення консультанта є переважно вашим вибором. Обов’язковим воно є лише у специфічних випадках, передбачених окремими постановами.
  3. При підготовці договору використовуйте примірні форми, затверджені Мінрозвитку, та чітко описуйте очікуваний обсяг послуг.
  4. Не покладайте на інженера-консультанта функції з визначення остаточної вартості. Це завдання проектної організації та підрядника.
  5. Для складних, масштабних або інноваційних проєктів (наприклад, з використанням BIM-технологій) залучення сертифікованого інженера-консультанта може стати ключовим фактором успішної реалізації та ефективного використання бюджетних коштів громади.
08.12.2025 - 09:00 | Переглядів: 136
Інженер-консультант в будівництві: роз'яснення для ОМС, що важливо знати при відновленні громад

Теги:

відновлення

Джерело:

Читайте також:

06 грудня 2025

Мінрозвитку закликає громадськість та експертів долучатися до роботи над оновленням системи оцінки спроможності громад

Мінрозвитку закликає громадськість та експертів...

Міністерство розвитку громад та територій України продовжує роботу над оновленням підходів до оцінки спроможності...

05 грудня 2025

Як громадам бути почутими в ЄС | П’ятниця із Cities4Cities

Як громадам бути почутими в ЄС | П’ятниця із...

  Україна входить у черговий переговорний етап євроінтеграції – і місцеве самоврядування тут відіграє ключову...

05 грудня 2025

Швейцарсько-український проект DECIDE представив результати масштабного дослідження децентралізації освіти: ключові виклики та тенденції

Швейцарсько-український проект DECIDE...

Протягом п'яти років реалізації реформи децентралізації управління освітою продовжує залишатися критичним чинником...

04 грудня 2025

Багаторівневе врядування на практиці: підсумки регіонального форуму Polaris

Багаторівневе врядування на практиці: підсумки...

3 грудня у Полтаві відбувся регіональний форум Програми Polaris «Розбудова системи багаторівневого врядування» –...