Комісії ради — це, так би мовити, серце місцевого самоврядування, інструмент, що дозволяє депутатам детально вивчати проблеми громад і пропонувати ефективні рішення. Постає питання - а чи працюють вони ефективно? У який спосіб оптимізувати їх роботу та зробити дієвим механізмом впливу? То ж у цій статті розглянемо історичне приклади їх виникнення, сучасні практики та рекомендації для вдосконалення діяльності комісій місцевих рад.
Ідея створення комісій виникла ще в античності, коли громадяни міських полісів збиралися для обговорення та вирішення локальних питань. У середньовічній Європі гільдії, ради старійшин і міські збори виконували подібні функції, виступаючи посередниками між мешканцями та місцевою владою. В Англії XVII століття комітети Лондонської ради займалися благоустроєм міста, контролем за торгівлею та допомогою нужденним.
В Україні, комісії як інструмент місцевого самоврядування, отримали свій розвиток із прийняттям Закону «Про місцеве самоврядування» у 1997 році. Цей закон закріпив обов’язковість створення постійних комісій у місцевих радах, що дозволило систематизувати процес ухвалення рішень і залучити депутатів до роботи у вузьких сферах.
Кількість комісій у раді має відповідати потребам громади та забезпечувати якісний розгляд питань. Закон України «Про місцеве самоврядування» залишає за радою право самостійно визначати кількість і напрямки діяльності комісій. На практиці це означає, що великі ради можуть мати до 12-14 комісій, а менші — лише 5-7.
Наприклад, у Київській міській раді працює 15 комісій, кожна з яких відповідає за певну сферу: бюджет, екологія, транспорт, охорона здоров’я тощо. Натомість у менших громадах часто створюють комісії, які поєднують кілька напрямів. Наприклад, бюджетна комісія може одночасно займатися економічними та соціальними питаннями, що дозволяє уникнути зайвих витрат і дублювання функцій.
Для ефективної роботи комісій необхідно впровадити чіткі та дієві механізми регулювання. Основним документом, який визначає їхню діяльність, є регламент ради. Проте, в багатьох випадках регламенти мають формальний характер і не забезпечують належного контролю за їх виконанням. Тож для уникнення зазначеного, пропонується наступне:
Слухання в комісіях — це ключовий інструмент взаємодії між владою, громадою та експертами. Щоб вони були ефективними, необхідно дотримуватися таких принципів:
У світі існує багато прикладів успішної роботи комісій у місцевих радах. Доприкладу:
У Стрийській міській раді Львівщини в 2022 році було оптимізовано роботу комісій. Кількість комісій скоротилася до 6, а їх робота стала прозорішою завдяки впровадженню електронного документообігу. Також створено консультативну групу з місцевих експертів, яка допомагає готувати матеріали для засідань. Результат — скорочення часу на ухвалення рішень і підвищення їхньої якості.
Ефективна робота комісій — це своєрідний ключ до успішного місцевого самоврядування. Оптимальна кількість комісій, прозорість, залучення експертів і якісна організація слухань сприяють вирішенню нагальних проблем громад. Вивчаючи найкращі практики, як зарубіжні, так і вітчизняні, ради можуть підвищити свою ефективність та зміцнити довіру громадян. Зміни зазвичай починаються з малого, але їхні результати можуть бути з часом вражаючими
Ця стаття створена за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» в рамках реалізації проєкту «Стійкість та розвиток – методичні рекомендації для територіальної громади», що здійснюється ГО «Інститут громадянського суспільства». Зміст цієї статті представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження».
13 грудня 2025
Межа у 300 операцій: як формальний критерій може знищити хірургію в малих громадах
Межа у 300 операцій: як формальний критерій...
Поки країна зосереджена на викликах війни — у сфері охорони здоров’я ухвалюються рішення, наслідки яких можуть стати...
13 грудня 2025
Уряд затвердив оновлені підходи до реалізації...
Кабінет Міністрів України ухвалив документ «Особливості реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування та...
12 грудня 2025
Французький досвід для українських громад:...
Члени Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального...
12 грудня 2025
Коли знання запускають участь: як Здолбунівська...
Авторки: Тетяна Лукеря, Олександра Койдель – Центр демократичної стійкості (Київська школа економіки) Частина...