В Україні вже понад три десятиліття тривають дискусії про необхідність державного нагляду за законністю рішень органів місцевого самоврядування. З часу відновлення місцевого самоврядування (1990) і ухвалення Конституції (1996) у правовому полі України існує норма, яка дозволяє зупиняти рішення органів місцевого самоврядування, якщо вони суперечать Конституції або законам. Але й досі не визначено, хто саме має здійснювати цей нагляд і яким чином.
У новій аналітичній статті директор з науки та розвитку Інституту громадянського суспільства Анатолій Ткачук пояснює, чому це питання не лише правове, а й стратегічне — особливо в контексті підготовки України до членства в Європейському Союзі.
Європейський контекст
План дій між Україною та ЄС прямо передбачає створення правових основ для адміністративного нагляду за рішеннями місцевого самоврядування — згідно з принципами, визначеними Європейською хартією місцевого самоврядування. Відповідні зміни мали бути ухвалені ще у першому кварталі 2025 року. Без цього, як зазначає автор, «євроінтеграційний рух може уповільнитися, а частину фінансової допомоги (до 1,5 млрд євро) буде втрачено».
Європейська хартія — не забороняє, а регламентує нагляд
Часто керівники громад виступають проти запровадження нагляду, вважаючи його втручанням у самостійність. Проте стаття 8 Хартії чітко передбачає можливість адміністративного нагляду — виключно на предмет законності, а також за належним виконанням делегованих державою повноважень. Саме це і є європейською нормою, яку мають імплементувати всі країни Ради Європи.
Конституційна основа — вже є
Конституція України (ст. 144 і 119) фактично містить правові підстави для запровадження такого механізму:
Залишається лише ухвалити закон, який визначить процедури та повноваження.
Чому це потрібно громадам
Як наголошує Анатолій Ткачук, контроль за законністю — це не обмеження самоврядування, а захист прав громадян і стабільності держави. Адже без законних рішень немає правової довіри, а без довіри — немає інвестицій, розвитку й згуртованості.
«Відсутність нагляду може призвести до появи “самоврядних феодів” або навіть локальних республік, що ставить під загрозу суверенність держави», — підкреслює експерт.
Міфи і реальність
Сьогодні часто можна почути, що “нагляд уже здійснюють 26 державних органів”. Насправді, жоден із них не має повноважень зупиняти чи скасовувати рішення рад поза судовим порядком. Це — поширений міф, який гальмує прийняття потрібних рішень.
Повна аналітика Анатолія Ткачука — директора з науки та розвитку Інституту громадянського суспільства — доступна за посиланням: Контроль та нагляд за законністю рішень органів місцевого самоврядування: чому це важливо і чим регламентується
Теги:
Анатолій Ткачук контроль нагляд
Джерело:
Портал "Децентралізація"
04 грудня 2025
Багаторівневе врядування на практиці: підсумки регіонального форуму Polaris
Багаторівневе врядування на практиці: підсумки...
3 грудня у Полтаві відбувся регіональний форум Програми Polaris «Розбудова системи багаторівневого врядування» –...
04 грудня 2025
15 грудня - круглий стіл «Громада як юридична...
Центр політико-правових реформ запрошує взяти участь у дискусіях на круглому столі «Громада як юридична особа...
04 грудня 2025
Мінфін у листопаді забезпечив перерахування з...
У листопаді 2025 року Мінфін згідно з бюджетним законодавством забезпечив перерахування міжбюджетних трансфертів до...
03 грудня 2025
Вакансія: Місцеві експерти з планування управління відходами (WM4U)
Вакансія: Місцеві експерти з планування...
Програма WM4U оголошує відбір двох експертів з планування у сфері управління відходами для роботи з кластерами...