Освітня субвенція, фінансування освіти у бюджеті–2026 і STEM-обладнання для громад: про що йшлося на конференції Програми Polaris та МОН України

25 листопада в Києві Програма Polaris у партнерстві з Міністерством освіти і науки України провела конференцію «Якісна освіта – ефективна громада», яка зібрала представників Уряду, фахівців департаментів освіти громад і областей, представників державних освітніх інституцій.

У вітальному слові та презентації про розподіл освітньої субвенції на 2026 рік Андрій Сташків, заступник Міністра освіти і науки України, представив підходи до змін у фінансуванні шкільної освіти:

«Основний акцент запланованих нами рішень — оновлена формула освітньої субвенції та більш прозорий порядок використання коштів. У разі ухвалення Постанови субвенції розподілятимуться з урахуванням іншої розрахункової наповнюваності класів, що важливо для планування освітньої мережі у громадах. У цьому контексті ми також передбачаємо підвищення посадових окладів учителів і збереження доплат. Це поєднає більш справедливий розподіл ресурсу з більш стабільними умовами для педагогів».

Перший заступник Міністра фінансів України Роман Єрмоличев окреслив параметри проєкту Державного бюджету на 2026 рік у частині освіти: на галузь передбачено 274 млрд грн, що на 75 млрд більше, ніж у 2025 році, з яких 190,5 млрд становитимуть видатки на оплату праці.

«Попри всі обмеження, Уряд чітко визначив підтримку освіти як один із ключових пріоритетів у наступному році. Однак поряд із фінансуванням існує інший критично важливий чинник — ефективність використання державних коштів. Саме на цьому Мінфін наголошує постійно: кожна гривня має приносити результат у вигляді якісної освіти, безпечного та комфортного середовища, сучасного харчування, оновленої інфраструктури та доступних можливостей для розвитку кожної дитини», — підкреслив Роман Єрмоличев.

Панельна дискусія «Неочевидні фактори впливу на якість освіти», модерована експертом Програми Polaris Сергієм Дятленком, зосередилася на тому, як рішення на рівні політик і громад разом формують реальну якість шкільної освіти. Коментуючи підходи МОН, заступниця Міністра освіти та науки України Надія Кузьмичова наголосила: «Проблеми, які маємо в середній освіті, не зʼявилисясьогодні. Це результат відкладених рішень у попередні роки. Тому зараз МОН працює одночасно надкількома політиками: «Освітою для життя» для підсилення реформи НУШ, особливо на базовій ланці; підготовкою «Профільної» - реформи старшої школи; переглядом держстандарту початкової освіти, оновленням системи підручникотворення, модернізацією освітніх просторів, зміною підходу допрофесійного розвитку вчителів через модель «гроші ходять за вчителем». Дуже цінно, що в реалізації цих змін міністерство не одиноке. Ми бачимо підтримку громад і з вдячністю відмічаємо, коли не бояться нового й щось покращують, не чекаючи вказівок згори. І, звісно, цінуємо роботу міжнародних партнерів, які підтримують ініціативи МОН та підсилюють спроможність громад».

Анастасія Коновалова, заступниця Міністра освіти і науки України, представила ключові результати дослідження дошкільної освіти та перші висновки щодо впровадження нового Закону «Про дошкільну освіту». Нагадаємо, що нещодавно Polaris cпільно з МОН презентували аналітичний звіт «Дошкільна освіта в Україні сьогодні. Огляд законодавчих, інституційних та бюджетних засад дошкільної освіти в Україні з міжнародної перспективи».

Олег Фасоля, керівник команди «Освіта на місцевому та регіональному рівнях» Програми Polaris, представив, як Програма системно підсилює спроможність освіти в Україні на національному, регіональному та місцевому рівнях. Зокрема, йшлося про розробку дашборду освітніх індикаторів, аналітичну підтримку розподілу освітньої субвенції, допомогу 22 партнерським громадам в управлінні шкільними мережами, а також проведення дослідження стану дошкільної освіти. Детальніше ці підходи та напрацювання викладено у презентації.

Під час конференції оголосили дев’ять громад, які вже отримали STEM-лабораторії від Програми Polaris. Програма й надалі надаватиме практичну підтримку громадам-партнеркам, у тому числі через освітнє обладнання та інші інструменти для розвитку шкільної освіти.

У другій половині дня учасники працювали в п’яти паралельних тематичних майстерках: «Забезпечення рівності в освіті», «Освітня екосистема громади: стратегічний аспект», «Моніторинг якості освіти в громаді», «Дашборд освітніх індикаторів» і «Ключ до успіху учнівської молоді». Їхній фокус — інклюзія та робота з вразливими групами, планування шкільної мережі на основі даних, побудова системи моніторингу якості освіти й використання цифрового дашборду, а також підтримка мотивації учнів і співпраця зі школами та батьками.

«Швеція вже багато років підтримує Україну в ключових вимірах освіти – від співпраці з міністерствами над формуванням політик до посилення спроможності громад аналізувати свої потреби, планувати освітню мережу й ухвалювати виважені рішення, щоб освітня система працювала якісно, ефективно, послідовно й передбачувано. Оптимізація освітньої мережі дає змогу підвищувати якість послуг і раціональніше використовувати наявні можливості, що в підсумку посилює загальну спроможність громади», – сказала на завершення конференції Сусанна Делланс, керівниця команди Polaris, уповноважена SALAR International в Україні.

 

26.11.2025 - 14:49 | Переглядів: 490
Освітня субвенція, фінансування освіти у бюджеті–2026 і STEM-обладнання для громад: про що йшлося на конференції Програми Polaris та МОН України

Приєднані зображення:

Теги:

освіта форум

Джерело:

Читайте також:

04 грудня 2025

Багаторівневе врядування на практиці: підсумки регіонального форуму Polaris

Багаторівневе врядування на практиці: підсумки...

3 грудня у Полтаві відбувся регіональний форум Програми Polaris «Розбудова системи багаторівневого врядування» –...

04 грудня 2025

04 грудня 2025

03 грудня 2025

Вакансія: Місцеві експерти з планування управління відходами (WM4U)

Вакансія: Місцеві експерти з планування...

Програма WM4U оголошує відбір двох експертів з планування у сфері управління відходами для роботи з кластерами...