Автор: Сергій Яцковський,
національний експерт Швейцарсько-українського проєкту DECIDE
Органи місцевого самоврядування та заклади освіти часто стикаються з практичними запитаннями щодо того, як правильно проводити атестацію педагогічних працівників, які поєднують кілька посад або працюють за сумісництвом. У громадах це стало одним із найпоширеніших кадрових питань, адже від правильного застосування законодавства залежить і правомірність рішень атестаційних комісій, і дотримання трудових прав педагогів.
1. Нормативна рамка
Базовою нормою є частина п’ята статті 50 Закону України «Про освіту», яка визначає, що атестація педагогічних працівників проводиться з метою підтвердження/присвоєння кваліфікаційної категорії, педагогічного звання та встановлення відповідності займаній посаді.
Порядок проведення атестації встановлений Положенням про атестацію педагогічних працівників, затвердженим наказом МОН від 09.09.2022 № 805 (у редакції від 10.09.2024). Це Положення поширюється на всіх педагогічних працівників, посади яких віднесені до Переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 14.06.2000 № 963.
За результатами атестації, незалежно від обсягу педагогічного навантаження, атестаційна комісія приймає рішення щодо:
2. Одна педагогічна посада в різних закладах та робота за сумісництвом
Положення встановлює окремі правила для працівників, які мають педагогічне навантаження з кількох предметів та/або працюють у кількох закладах освіти.
По-перше, педагогічні працівники, які мають педагогічне навантаження з кількох навчальних предметів, атестуються з того предмета, який викладають за спеціальністю, або за посадою відповідно до трудового договору.
По-друге, педагогічні працівники, які викладають один і той самий чи ідентичний за змістом навчальний предмет або працюють за однією і тією самою посадою в різних закладах освіти, атестуються за основним місцем роботи. У такому випадку результати атестації поширюються на все педагогічне навантаження (усі посади) за кожним місцем роботи.
Таким чином, якщо учитель має основне місце роботи в одному закладі й одночасно працює на посаді вчителя за сумісництвом в іншому закладі, він проходить одну атестацію — за основним місцем роботи, а її результат застосовується до всього педагогічного навантаження за цією посадою.
3. Різні педагогічні посади: окремі атестації
Інша ситуація — коли педагогічний працівник обіймає різні педагогічні посади. Положення прямо встановлює, що педагогічні працівники, які обіймають різні педагогічні посади в одному закладі освіти (зокрема керівники, їхні заступники та інші працівники, які викладають предмети або здійснюють іншу педагогічну роботу), атестуються за кожною з посад.
Ту саму позицію відтворено й у роз’ясненні МОН: якщо педагогічний працівник працює на різних посадах в одному і тому самому закладі освіти чи в різних закладах освіти, він повинен атестуватися за кожною з посад окремо.
Отже, якщо працівник одночасно є, наприклад, учителем і педагогом-організатором, він має проходити дві окремі атестації: одну — за посадою учителя, іншу — за посадою педагога-організатора. Кваліфікаційна категорія, присвоєна за посадою учителя, не «переходить» автоматично на посаду педагога-організатора, і навпаки.
4. Кілька предметів у межах однієї посади: як поширюється категорія
Ключовою для практики є норма, згідно з якою присвоєна кваліфікаційна категорія (або педагогічне звання) поширюється на все педагогічне навантаження працівника.
Положення «Про атестацію педагогічних працівників»:
Отже, якщо в міжатетстаціний період додано години з предметів, з яких атестації не було, категорія не скасовується і не звужується.
Необхідною умовою є підвищення кваліфікації з тих навчальних предметів (інтегрованих курсів, дисциплін, виду діяльності), на які поширюється присвоєна (підтверджена) кваліфікаційна категорія, і які є освітнім компонентом освітньої програми закладу освіти.
У роз’ясненні МОН (Лист Міністерства освіти і науки України від 06.02.2025 № 1/4619-25 «Про проведення атестації педагогічних працівників у 2024/2025 навчальному році) окремо наголошено: якщо в міжатестаційний період педагогічному працівникові надано години з навчальних предметів, з яких він раніше не проходив атестацію, присвоєна кваліфікаційна категорія (педагогічне звання) поширюється на все педагогічне навантаження до наступної атестації. Фактично це означає: для того щоб категорія залишалася обґрунтованою, працівник має планувати підвищення кваліфікації з усіх предметів, які входять у його навантаження.
5. Роль керівника закладу та органу управління освітою
Питання сумісництва та суміщення безпосередньо пов’язане з обліком педагогічного навантаження і своєчасним включенням педагогів до списків осіб, які підлягають черговій атестації. Важливою є роль директора школи, адже саме директор готує списки педагогічних працівників, які підлягають черговій атестації, і несе відповідальність за їх подання до відповідної атестаційної комісії. У контексті сумісництва це означає, що керівники всіх закладів, де працює педагог, мають коректно відобразити його педагогічне навантаження, але атестація в таких випадках здійснюється за основним місцем роботи, якщо йдеться про одну й ту саму посаду.
Для громад це не просто «технічні» кадрові нюанси. Від точності застосування цих норм залежить прозорість і справедливість рішень атестаційних комісій, стабільність кадрової політики в освіті та довіра педагогів до органів місцевого самоврядування.
Діліться в коментарях або приватних повідомленнях власним досвідом — найцікавіше ми опублікуємо тут та у професійній спільноті освітян в ФБ.
Більше історій та блогів читайте в публікаціях нашого онлайн-ресурсу Освіта.Коментують експерти, який створено в межах Проєкту DECIDE, що впроваджується консорціумом ГО DOCCU та PH Zurich за підтримки Швейцарії.
16 грудня 2025
Cities4Cities та Асоціація сіті-менеджерів Румунії уклали меморандум про співпрацю
Cities4Cities та Асоціація сіті-менеджерів...
Під час міжнародної конференції Rebuilding Ukraine: Security, Opportunities, Investment, що відбулася 11–12...
16 грудня 2025
Уряд ухвалив рішення про розподіл 1,56 млрд грн...
Кабінет Міністрів України затвердив розподіл додаткової дотації для місцевих бюджетів на деокупованих, прифронтових...
15 грудня 2025
Відібрано ще 11 проєктів для реалізації в межах фінансових угод з Європейським інвестиційним банком
Відібрано ще 11 проєктів для реалізації в межах...
Під головуванням заступника Міністра розвитку громад і територій України Олексія Рябикіна відбулось засідання...
15 грудня 2025
Наскільки громади готові до міжнародного партнерства та програм ЄС: прийміть участь у дослідженні
Наскільки громади готові до міжнародного...
Центр розвитку інновацій за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного фонду «Відродження» проводить дослідження...